Vermoeidheid achter het stuur

18 juli 2017

Binnenkort vertrekt het merendeel op vakantie. Vaak wordt er ook een lang stuk aan elkaar gereden en komt vermoeidheid met verlies van aandacht en concentratie veel voor.

Wat kan helpen om vermoeidheid achter het stuur tegen te gaan? Hier 9 tips:

  • Begin uitgerust aan de rit.
  • Stop regelmatig, vb. om de 2 uur of om de 150 à 200 kilometer en wandel eventjes rond en doe eventueel wat stretchoefeningen in de frisse lucht.
  • De passagier die voorin zit kan ook wakker blijven om op u te letten.
  • Wissel regelmatig van chauffeur.
  • Zet geen verwarming aan, maar trek een extra trui aan als u het koud heeft.
  • Bent u echt vermoeid? Stop om een dutje te doen van 20 minuutjes.
  • Drink en eet voldoende onderweg, maar eet nooit tot u een zware maag heeft. Dit brengt een verzadigd gevoel die een dipje kan bevorderen.
  • Zet de autostoel in een actieve positie zodat je niet teveel onderuit hangt en dat je benen niet volledig gestrekt zijn.
  • Voorkom vermoeide ogen en draag een goede zonnebril als je bij fel licht moet rijden. Kijk actief rond en begin niet te staren.

 

Uit een recent onderzoek van het BIVV blijkt trouwens dat iets meer dan 1 op 4 Belgen al eens kort ingedommeld is achter het stuur. 13% is zelfs al eens op de pechstrook of naast de weg beland in een moment van slaapdronkenschap.

Wat doen de meeste Belgen om de vermoeidheid tegen te gaan?
De top 5:

  1. klein dutje doen (87%),
  2. praten met een passagier (83%),
  3. muziek opzetten (63%),
  4. met open raam rijden (60%),
  5. koffie drinken (54%).

Toch 6% kiest ervoor om te telefoneren achter het stuur. Dit is volgens het BIVV de slechtste optie.

Benieuwd naar het volledig artikel van het BIVV? Dat vind je hier.

Veilige reis en prettige vakantie!

Verzekeringskantoor Johan Desmet NV